Ретроспектива фільмів Анджея Вайди в Культурному центрі «Кінотеатр «Київ»

Gloss27 февраля 2017, 21:44   919

27 лютого - 5 березня 2017 р.

РЕТРОСПЕКТИВА  ФІЛЬМІВ  АНДЖЕЯ ВАЙДИ

«Wajda Week»

Культурний центр Кінотеатр «Київ» / вул. Велика Васильківська, 19 /

27.02 – Післяобрази 

28.02 – Попіл і діамант

01.03 – Пейзажу після битви

02.03 – Березняк

03.03 – Без наркозу

04.03 – Панночки з Вілька

05.03 – Дантон

 

У програмі ретроспективи ми представимо сім фільмів видатного режисера, а саме:

Найвидатніший фільм «польської школи кіно», що вже понад півстоліття  залишається культовим – «Попіл і діамант» (Польща/1958). Своєрідний маніфест цілого покоління  поляків, на тлі непростої політичної ситуації, що склалася у Польщі наприкінці війни.

Польсько-фрацузький фільм режисера 1982 року «Дантон», у якому Вайда оповідає історію професійного адвоката, що повертається до Парижа з провінції та потрапляє у вир подій Французької революції. 

Чи може одна втрата допомогти пережити іншу? Саме на це питання допоможе відповісти фільм «Березняк» (Польща/1970).

Дилему повернення у місце юності буде розкрито у психологічній драмі «Панночки з Вілька» (Польща/1979).

Від «Пейзажу після битви» (Польща/1970) про молодого поета – в’язня концтабору, що мріє про свободу, глядачі отримають масу емоційних вражень.

Цинізм соціалістичного суспільного ладу буде представлено у фільмі «Без наркозу» (Польща/1978), у якому журналіст-міжнародник відстоює ідеали юності. 

Та останній фільм Анджея Вайди – «Післяóбрази» (Польща/2016), що оповідає історію видатного художника та теоретика мистецтва Владислава Стшемінського – одного з лідерів польського авангардизму у міжвоєнні роки. 

Анджея Вайду вважають одним з засновників Польської школи кіно. В основу більшості фільмів покладено літературні твори. У фільмах часів комуністичного правління широко вживав «езопову мову». Окрім кіно, працював у театрі («Гамлет», «Злочин і кара»). У 1980-ті активно займався політичною діяльністю. Кавалер орденів Почесного легіону двох ступенів. Почесний доктор Вашингтонського та Ягеллонського університетів. Лауреат премії Оскар (2000р.) за особистий внесок у розвиток світового кінематографу. 2008 року під час перебування у Києві з нагоди «Днів Польського Кіно» Анджея Вайду було нагороджено Орденом Ярослава Мудрого. Його фільми увібрали в себе найкращі традиції європейського малярства і літератури. Кожна стрічка Анджея Вайди – високохудожній авторський твір.  

2001 року Анджей Вайда, спільно з Войцехом Марчевським створили кіношколу Школа режисерської майстерності Анджея Вайди. На взірець кінооб’єднань, вони скористались методом роботи у групі та співпраці поколінь. Згодом, 2011 року, у якості продовження освітньої діяльності, вони встворили Студію Вайди, яка займається виробництвом авторського фільму та міжнародною копродукцією.

Як політичний діяч був причетний до політичного руху Солідарність. Разом з іншими польськими інтелектуалами виступив на Ґданській судноверфі у переломний момент польської історії 1980 року. У 1989-1991 роках був сенатором РП.

Анджей Вайда — кавалер найвищих орденів Польщі, вищої нагороди Франції — ордена Почесного легіону, орденів Італії тощо. Коли 1987 року Вайда отримав престижну кінопремію Японії, він пожертвував усі кошти на спорудження у Кракові Музею японського мистецтва. Сьогодні він є одним зі знакових місць Кракова.

 

 

Попіл і діамант (1958)

Чорно-білий, 110 хв.

Режисер: Анджей Вайда

Сценарій: Анджей Вайда, Єжи Анджеєвський

Жанр: політично-психологічна драма

Виробництво: Польща

Музика: Ян Кренц

Оператор: Єжи Вуйцік

На основі: Єжи Анджеєвський «Попіл і діамант» (повість)

Студія: Кіно-студія «Кадр»

Акторський склад: Збігнєв Цибульський, Ева Кшижевська, Вацлав Застшежинський, Адам Павліковський, Богуслав Кобєля, Ян Цєцєрський, Станіслав Мільску, Артур Млодніцький.

 

Найвідоміший закордоном польський фільм, який зараховують до світової класики, у ньому образи героїв і символіка картин звернені до традицій великих романтиків.

Травень 1945 року, перший день після перемоги. Молоді вояки Армії Крайової Мацєк, Анджей і Древновський отримують наказ застрелити Щуку, секретаря Польської робітничої партії, який їде з візитом у місто. З засідки вони обстрілюють військовий газик, але від їхніх куль гинуть випадкові робітники, а Щука безпечно дістається у місце призначення. Увечері в готелі «Метрополь» триває підготовка до урочистого банкету з нагоди завершення війни…

Найвидатніший твір польської кіно-школи уперше порушив проблему морального роздоріжжя Армії Крайової після закінчення війни.

 

 

Березняк (1970)

Кольоровий, 99 хв.

Режисер: Анджей Вайда

Сценарій: Анджей Вайда

Жанр: психологічна драма

Виробництво: Польща

Музика: Анджей Кожинський

Оператор: Едвард Клосінський, Зигмунт Самосюк

На основі: Ярослав Івашкевич «Березняк» (повість)

Студія: Кіно-студія Тор

Акторський склад: Ольгерд Лукашевич, Даніель Ольбрихський, Емілія Краковська, Марек Перепечко, Ельжбєта Жолек, Данута Водинська, Мєчислав Стор, Ян Доманський.

 

Дія цієї камерної драми відбувається у будиночку лісника, оточеному прекрасним березовим гаєм наприкінці зими – на початку весни. До Болеслава приїжджає важко хворий на сухоти брат Станіслав, щоб провести у нього останні місяці життя. Болеслав, який після смерті дружини живе з донькою Олею і домогосподаркою Маліною, не може звикнути до екстравагантного стилю життя Станіслава, який вирішив насолодитися своїми останніми митями. Починається підсвідоме й емоційно напружене змагання між братами.

Сценарій фільму створено на основі прози Ярослава Івашкевича.

 

 

Панночки з Вілька (1979)

Кольоровий, 116 хв.

Режисер: Анджей Вайда

Сценарій: Збігнєв Камінський

Жанр: соціально-психологічна драма

Виробництво: Франція, Польща

Музика: Кароль Шимановський

Оператор: Едвард Клосінський

На основі: Ярослав Івашкевич «Панночки з Вілька» (оповідання)

Дистрибуція: Vision Film Distribution

Студія: Films Molière, Pierson Productions, Polish Corporation for Film Production

Акторський склад: Даніель Ольбрихський, Анна Сенюк, Мая Коморовська, Станіслава Целінська, Кристина Захватович, Крістін Паскаль, Збігнєв Запасєвич, Зоф’я Ярошевська.

 

Майже сорокарічний Віктор Рубен після втрати друга приїздить до родини дядька у село. Саме там, у сусідньому маєтку, в оточенні дівчат він провів свої молоді роки. Юлія народила близнючок, емансипована Йоля вийшла заміж, Феля передчасно померла, змінилися також Зося і Казя, мала Туня виросла гарною панною. Поява Рубена, його спогади і бажання воскресити минуле порушують спокій жительок маєтку, відкривають їхні нелегкі долі, драми, життєві поразки.

Фільму на основі оповідання Ярослава Івашкевича – з Даніелем Ольбрихським у головній ролі

 

 

Дантон (1982)

Кольоровий, 136 хв.

Режисер: Анджей Вайда

Сценарій: Жан-Клод Кар’єр

Жанр: біографічно-історична драма

Виробництво: Франція, Польща

Музика: Жан Продромідес

Оператор: Ігор Лутер

На основі: Станіслава Пшибишевська «Справа Дантона» (п’єса)

Студія: Фільм Польський (участь), Gaumont (копродукція), Les Films du Losange

Акторський склад: Жерар Депардьє, Войцєх Пшоняк, Анн Альваро,  Ролан Бланш, Патріс Шеро, Еммануель Дебевер, Кшиштоф Глобіш, Рональд Гаттмен, Єжи Треля, Марек Конрад, Анджей Северин, Тадеуш Хук, Жан-Ламбер Тальєн, Богуслав Лінда.

 

У революційній Франції шаленіє терор. На засідання Комітету громадського порятунку Бійо-Варенн звинувачує Дантона і його друзів у контрреволюційній діяльності. Робесп’єр щоправда не погоджується на суд над Дантоном, але ніші члени Комітету наводять все нові аргументи проти нього.

Ролі у фільмі були розподілені таким чином, що Робесп’єра і його прибічників грають поляки, а «дантоністів» – французи. Фільм мав зніматись у Польщі, але через напружену політичну ситуацію і відсутність фінансування, його зйомки було перенесено до Сени і Марни, Версалю і Санліса (Франція).

Фільм відкликали з конкурсу Кінофестивалю польських художніх фільмів (FPFF) у Гданську, бо журі вирішило, що він не є польським.

 

 

Пейзаж після битви (1970)

Кольоровий, 101 хв.

Режисер: Анджей Вайда

Сценарій: Анджей Вайда, Анджей Бжозовський

Жанр: соціально-побутова драма

Виробництво: Польща

Музика: Зигмунт Конєчни, Фридерик Шопен

Оператор: Зигмунт Самосюк

На основі: Тадеуш Боровський «Битва під Грюнвальдом» (оповідання)

Дистрибуція: Vision Film Distribution

Студія: Фільм Польський, Polish Corporation for Film Production, Кіно-студія «Вектор»

Акторський склад: Тадеуш Янчар, Зигмунт Маланович, Лєшек Дрогош, Даніель Ольбрихський, Єжи Зельнік, Станіслава Целінська, Стефан Фрідман, Малгожата Браунек.

 

У фільмі йдеться про поляків, колишніх в’язнів концтабору, які 1945 року були визволені американцями і знову потрапили до табору (для біженців). Багаторічне перебування у концтаборі неминуче призводить до психічних відхилень. Виникає питання, чи зможе людина, яка пережила пекло табору, коли-небудь про нього забути.

Неймовірна музика Шопена надзвичайно влучно передає увесь спектр переживань героїв фільму.

 

 

Без наркозу (1978)

Кольоровий, 125 хв.

Режисер: Анджей Вайда

Сценарій: Агнєшка Холланд, Анджей Вайда

Жанр: соціально-психологічна драма

Виробництво: Польща

Оператор: Едвард Клосінський

Студія: Фільм польський, Кіно-студія «X»

Акторський склад: Ева Дальковська, Емілія Краковська, Збігнєв Запасєвич, Казімєж Качор, Роман Вільгельмі, Халіна Голянко, Стефанія Івінська, Іга Майр.

 

Історія про те, як за одну мить із шанованої і впливової людини можна перетворитись на нікому не потрібного звичайного смертного.

Кінець сімдесятих років ХХ століття. Відомий журналіст та інтелектуал Єжи Міхаловський (Збігнєв Запасєвич) повертається з чергового закордонного відрядження. Вдома він дізнається, що його покинула кохана дружина заради його редакційного колеги Яцка Росцішевського (Анджей Северин). Майже одночасно у нього виникають серйозні проблеми на роботі. Пригнічений і нещасний чоловік починає шукати причини своєї поразки…

Імпульсом до вибору такої назви фільму була розмова Анджея Вайди з Даніелем Ольбрихським, під час якої актор, звіряючись зі своїх особистих проблем, кілька разів повторив фразу «без наркозу», маючи на увазі, що те, що з ним сталося, було раптовим і неочікуваним.

 

 

Післяóбрази (2016)

Кольоровий, 100 хв.

Режисер: Анджей Вайда

Сценарій: Анджей Мулярчик

Продюсер: Міхал Квєцінський

Музика: Анджей Пануфнік

Монтаж: Гражина Градонь

Сценограф: Марек Варшевський

Акторський склад: Богуслав Лінда, Зоф’я Вахляж, Броніслава Замаховська, Анджей Конопка, Кшиштоф Пєчинський, Маріуш Бонашевський, Шимон Бобровський, Александер Фабісяк.

 

Фільм оповідає історію видатного художника, теоретика мистецтва та педагога Владислава Стшемінського – одного з лідерів польського авангардизму у міжвоєнні роки. Стшемінський був конструктивістом, протистояв соціалістичній системі, через що не міг знайти роботу. Повернувшись додому після участі у І світовій війні без руки, ноги та з вадами зору одного ока, він не переставав малювати. Недооцінений за життя, він закінчив його у жахливих злиднях. Помер від голоду у віці 59 років. Саме йому Анджей Вайда присвятив свій останній фільм, який став цьогорічним кандидатом на премію «Оскар» від Польщі. Фільм вийшов у прокат 13 січня 2017 року. 

Післяóбраз — феномен зорового сприйняття, який полягає в тому, що після тривалої зорової фіксації на якомусь об'єкті (наприклад, на сонці), або після яскравого спалаху людина продовжує бачити слід зображення, навіть якщо об'єкт вже зник з поля зору.

 

Gloss.ua теперь и в Telegram: подписывайся на канал @glossua и читай только о самом интересном, чтобы ничего не пропустить.

Подписывайся на нас в социальных сетях и будь в курсе последних новостей из жизни города: Facebook, Google+, Twitter.

В центре внимания

    ЗакрытьСити-гайд Gloss.ua Получай самые интересные материалы первым!
    • facebook.com
    • vk.com
    • instagram.com
    • google.com
    Комментарии
    не проспи февраль

    Новое на Gloss.ua

    Hyperloop в Украине: что уже известно и почему об этом все шутят

    Hyperloop в Украине: что уже известно и почему об этом все шутят

    Министерство инфраструктуры сделало неожиданное заявление.
    10 самых странных клипов на YouTube, которые вам понравятся. Но это не точно

    10 самых странных клипов на YouTube, которые вам понравятся. Но это не точно

    Настолько плохо, что даже хорошо.
    Новое место в Киеве: ресторан перуанской кухни MANU

    Новое место в Киеве: ресторан перуанской кухни MANU

    Оригинальные блюда и уютный интерьер в новом ресторане на Большой Васильковской.
    Позняки, Троещина и Дарница: как выглядел левый берег Киева 50 лет назад

    Позняки, Троещина и Дарница: как выглядел левый берег Киева 50 лет назад

    Как изменился левый берег за полвека.