Як зняти в Україні якісний фільм. П’ять кроків від режисера Володимира Тихого Як зняти в Україні якісний фільм. П’ять кроків від режисера Володимира Тихого
Кино

Як зняти в Україні якісний фільм. П’ять кроків від режисера Володимира Тихого

Екатерина Доброгорская
Фото: cinephiliabeyond.org
19 сентября, 2018, 19:00
 0

Ви вирішили зняти власний фільм. Впевнені у ідеї, вже бачите себе в Каннах, але поняття не маєте де взяти гроші, акторів та й взагалі з чого почати цей фантастичний тріп під назвою “кіновиробництво”. До того ж, не хочеться знімати щось на кшталт попкорн-муві, бо ви ж не якийсь там кон’юктурщик. Gloss.ua звільнить вас від даремних поневірянь. Нам пощастило поспілкуватися з відомим українським режисером Володимиром Тихим (так-так, це про його фільм “Брама” ніяк не перестануть гомоніти у Facebook). Він розповів нам, що кіно можна зняти навіть за 300$, а на головну роль не обов'язково брати Анджеліну Джолі. Ще багато цікавих відкриттів читайте у нашому матеріалі.

Крок 1. Бюджет фільму та де шукати фінансування

По-чесному, головний засіб виробництва кіно - це гроші. І як правило люди, які хочуть знімати кіно не мають батьків-мільйонерів, в Україні це так точно. Тому, в першу чергу треба скласти бюджет за який ти можеш реалізувати цю свою історію.

Теоретично, можна зняти короткометражний фільм вкладаючись в бюджет 300 доларів. Але це якщо у тебе безкоштовно працюватимуть актори, знімальна група, люди які візьмуть на себе обов'язок художника по костюмах і таке інше.

Зараз ідеї навіть на рівні розробки можна подавати наприклад до Культурного фонду, який дає від 40 до 200 тисяч гривень на проект. Але просто за ідею тобі ніхто гроші не дасть. Це конкурс і на ньому багато бажаючих, ти маєш витримати конкуренцію, переконати творче журі, що твоя ідея справді буде цікавою коли ти її реалізуєш. Цьому треба присвятити багато часу, сидячи в інтернеті та уважно читаючи усі правила, можливо навіть проконсультуватись із тими, хто вже пройшов цей шлях. Зазвичай, люди щиро діляться своїм досвідом.

Значно більше існує грантів та конкурсів за кордоном. Але ж ви розумієте, якщо у нас сто чоловік хоче знімати кіно і подається у фонд культури, то, наприклад, у Німеччині цих людей значно більше.

Без досвіду отримати фінансування у Держкіно, боюсь, нереально. Людина має показати сертифікат про отримання певного рівня освіти. Вона може бути навіть не режиссером, а оператором, але з вищою освітою. У випадку грантів ситуація більш демократична, але творчі здобутки, навіть не у кіно, а наприклад у театрі, будуть великою перевагою.

Ще один варіант - отримати для свого фільму медійне обличчя. Ця людина може сама фінансово допомогти або знайти інвесторів.

Крок 2. Знайти ідеальну команду

Якщо у ідею повірили і вона вже отримала фінансування, як правило людина вже бачить себе у Каннах, чи як тримає Оскар. Це дуже потужна енергія творчого збудження і її треба використати, йти до хороших спеціалістів і з ними розмовляти. Заходиш у Google і дивишся: “хто найкращий оператор в Україні?”, пишеш йому, надсилаєш свою ідею, пропонуєш взяти участь. Я не жартую, дуже часто це спрацьовує.

Якщо ти все ж таки незалежний кінематографіст - то маєш вміти самостійно працювати із сценарною формою. Вже потім можеш попросити досвідчених сценаристів допомогти, дати їм почитати.

Як правило люди, які приходять отримати фінансування вже мають свою команду однодумців. Кризовий момент може виникнути коли з'являються вже більш авторитетні та професійні люди і радять змінити члена команди. А якщо проект пішов добре і з'явився продюсер, який готовий далі вкладати кошти, звичайно диктувати умови почне він.

Крок 3. Знайти акторів

Проблема з пошуком акторів існує, тому що у нас мало знімається кіно. Ні теоретична база, ні театр, ні робота у телесеріалах не дозволяє отримати той досвід який дає знімальний майданчик. В ідеалі, має бути індустрія, яка готуватиме саме кіноакторів.

Якщо ми говоримо про наприклад, комедію, фільм жахів, історичну драму - для жанрових проектів треба брати все ж таки професійних акторів у яких є досвід. Якщо це соціальна драма, тут дуже часто шукають людей без кінопрактики, але які є “носіями образів”.

Крок 4. Зйомки та монтаж

В першу чергу треба враховувати, що те, що ти собі запланував буде змінено. Щоб ідея вийшла, ти маєш гнучко працювати.

Бажано, щоб режисер монтажу не був заглиблений у знімальний процес. Він має знати сценарій, розуміти про що йдеться, але його не заангажованість дозволяє по-іншому подивитись на матеріал і це дуже добре впливає на результат.

Крок 5. Кінофестивалі

Усі технології, які дозволяють швидко і якісно робити недорогі фільми, спровокували надзвичайно велику їхню кількість. І ти опиняєшся в ситуації, що таких людей як ти, які зняли крутий фільм, дуже багато. Послати фільм у Канни - замало. Там вже 5 тисяч таких проектів надіслано, багато з них зняли люди з якимось бекграундом. Тому свій фільм треба надіслати на якомога більше фестивалей.

Фестивальну стратегію кроще розробляти з людьми, які на цьому розуміються. В Україні вже є досвідчені спеціалісти по розсиланню кіно на фестивалі, де розглядають заявки безкоштовно. За це вони беруть близько 50 доларів. Якщо йдеться про фестивали категорії “А”, то майже всі вони беруть гроші просто за те, щоб розглянути твій проект.

Непогано б опинитись на якомусь фуршеті після відкриття, наприклад “Молодісті” чи “Docudays”, познайомитись із представниками інших фестивалів і їм особисто в руки дати трейлер, ще не готового фільму. Якщо проект його зацікавить - можна отримати запрошення навіть від фестивалей категорії “А”, яке дозволить надіслати свій фільм і не платити гроші за його розгляд.

Фестивалі, прокат - це контакт режисера з глядачем. Якщо цього не відбувається - який би талановитий не був твій фільм, на жаль, він просто може згинути і залишитись твоїм творчим досягненням на рівні родичів-знайомих.

Якщо говорити про премію “Оскар”, обирається один фільм, який країна за певними угодами може висунути в номінацію фільмів на іноземній мові. Специфіка номінації - що це резервація артхаусного кіно, на відміну від інших номінацій фестивалю Оскар. Для фільму на іноземній мові важливо, щоб він був вже дуже добре розпіарений на тому ж Каннському кінофестивалі, мав рецензії в американських популярних кіновиданнях - все це відіграє вирішальну роль.

Теги: кино