На які товари українці витрачають найбільше грошей, а на чому жорстко економлять – дослідження "Делойт"
Getty Images
2023 року економив на купівлі щоденних товарів майже кожен другий українець. Скільки грошей і на які товари витрачають споживачі, на чому доводиться економити та яка динаміка щодо донатів, витрат на дозвілля – досліджував "Делойт" в Україні.
Підпишіться на канал Gloss.ua у Telegram.
«Важливою ознакою є поступове відновлення споживацької активності в Україні. Деякі показники, наприклад частота купівлі продуктів харчування, вже відновились до довоєнних рівнів. Інші, такі як купівля електроніки та побутової техніки, одягу і взуття, зросли на 25% і 14% відповідно, порівнюючи з 2022 роком. Це свідчить про відновлення довіри споживачів, а також про здатність ритейлу адаптуватися до нових умов», — зазначає Олександр Ямпольський, директор, керівник галузевої групи з рітейлу та оптової дистрибуції "Делойт" в Україні.
Економія
Залежно від категорії товарів економлять від 41% до 77% українців. Найменше економлять на ліках, дитячих товарах та купівлі готової їжі.
Щодо продуктів харчування, які становлять значну частку чека українців, то витрати в цьому сегменті зросли на 32% споживачів. Відвідування ресторанів та барів у 2023 році скоротилося: 55% опитаних роблять це набагато рідше.
Дозвілля, як і раніше, не є пріоритетом витрат: 65% респондентів економлять на розвагах поза домом, а 58% рідше, ніж минулого року, відвідують кінотеатри та концерти. Проте онлайн-розваги стають дедалі популярнішими: 32% українців збільшили витрати на перегляд ТБ та стрімінгових каналів.
Онлайн-шопінг
Онлайн-сегмент продовжує розвиватись: частота онлайн-замовлень збільшилася на 12%. Найчастіше в інтернеті українці купують електроніку та побутову техніку (26%), косметику та парфумерію (19%), а також одяг та взуття (17%).
У свою чергу офлайн залишається важливим форматом покупок у житті українців. Найчастіше у традиційних магазинах купують їжу (85%), алкогольні напої (79%), товари для дому та побутову хімію (72%).
Допомога ЗСУ
Донати стали майже такими ж популярними, як продукти харчування. Згідно з дослідженням, 92% українців донатять на допомогу ЗСУ або постраждалим внаслідок воєнних дій.
Українці найбільше довіряють зборам коштів від знайомих, друзів та колег. Їх підтримує понад 75% опитаних, а середня сума донату становить 147 гривень. Друге місце за рівнем довіри посідають великі благодійні фонди, такі як "Повернись живим", фонд Сергія Притули, а також збори Лачена (Ігоря Лаченкова), на які донатять майже 71% респондентів. На державні збори (такі як UNITED24) також припадає значна частина населення — понад 60%, середній розмір донату становить 121 грн.
Місячний бюджет
Більшість бюджету йде на покриття основних витрат, таких як продукти харчування, орендна плата та комунальні платежі. Цей показник досягає 66%, що більш ніж удвічі більше, ніж у середньому у всьому світі. Україна є єдиною із досліджуваних країн, де витрати на цю категорію перевищують 50%.
Було проведено порівняння споживчих настроїв українців із настроями споживачів у Німеччині, Польщі, США, Канаді, ПАР та із середнім світовим показником.
Українці витрачають значно менше на товари та послуги, які не є необхідними для базового існування:
- Дозвілля (включаючи ресторани/кафе), відпочинок та туризм: українці витрачають 2% свого бюджету на цю категорію, тоді як жителі Німеччини – 17%, Польщі – 15%, США – 19%, Канади – 15%, ПАР – 17 %.
- Електроніка, побутова техніка та товари домашнього вжитку: українці витрачають 2% бюджету на цю категорію, мешканці Німеччини – 10%, Польщі – 12%, США – 12%, Канади – 10%, ПАР – 14%.
У таких категоріях, як одяг та взуття, охорона здоров'я, транспортні витрати та цифрові послуги немає відчутної різниці між українцями та жителями порівнюваних країн.
Читай також
Італійське село пропонує будинки за 1 долар американцям, розчарованим результатами виборів у США
Це вам не повномасштабна війна
Тоталізатор, що передбачив перемогу Трампа, приймає ставки на ймовірність ядерного вибуху до кінця року
Ставок прийнято на 1,6 млн доларів
Більше половини українців хочуть швидкого припинення війни шляхом переговорів із РФ
Вперше з початку війни
Forbes Ukraine опублікував рейтинг найбільших приватних компаній України
З виручкою від 4,7 мільярда гривень
Президентські вибори в Україні можуть відбутися 25 травня 2025 року
The Economist оцінює шанси двох кандидатів
В РФ ухвалили закон про мільйонні штрафи за "пропаганду чайлдфрі"
Про небажання мати дітей можна говорити лише у трьох випадках
На упаковках популярних дитячих ляльок помилково надрукували посилання на порносайт
Виробник просить вибачення
Волонтер Сергій Стерненко заявив, що його оголосили у розшук за вказівкою головкому Сирського
Через жорстку критику військового керівництва