Ретроспектива фільмів Анджея Вайди в Культурному центрі «Кінотеатр «Київ»
27 лютого - 5 березня 2017 р.
РЕТРОСПЕКТИВА ФІЛЬМІВ АНДЖЕЯ ВАЙДИ
«Wajda Week»
Культурний центр Кінотеатр «Київ» / вул. Велика Васильківська, 19 /
27.02 – Післяобрази
28.02 – Попіл і діамант
01.03 – Пейзажу після битви
02.03 – Березняк
03.03 – Без наркозу
04.03 – Панночки з Вілька
05.03 – Дантон
У програмі ретроспективи ми представимо сім фільмів видатного режисера, а саме:
Найвидатніший фільм «польської школи кіно», що вже понад півстоліття залишається культовим – «Попіл і діамант» (Польща/1958). Своєрідний маніфест цілого покоління поляків, на тлі непростої політичної ситуації, що склалася у Польщі наприкінці війни.
Польсько-фрацузький фільм режисера 1982 року «Дантон», у якому Вайда оповідає історію професійного адвоката, що повертається до Парижа з провінції та потрапляє у вир подій Французької революції.
Чи може одна втрата допомогти пережити іншу? Саме на це питання допоможе відповісти фільм «Березняк» (Польща/1970).
Дилему повернення у місце юності буде розкрито у психологічній драмі «Панночки з Вілька» (Польща/1979).
Від «Пейзажу після битви» (Польща/1970) про молодого поета – в’язня концтабору, що мріє про свободу, глядачі отримають масу емоційних вражень.
Цинізм соціалістичного суспільного ладу буде представлено у фільмі «Без наркозу» (Польща/1978), у якому журналіст-міжнародник відстоює ідеали юності.
Та останній фільм Анджея Вайди – «Післяóбрази» (Польща/2016), що оповідає історію видатного художника та теоретика мистецтва Владислава Стшемінського – одного з лідерів польського авангардизму у міжвоєнні роки.
Анджея Вайду вважають одним з засновників Польської школи кіно. В основу більшості фільмів покладено літературні твори. У фільмах часів комуністичного правління широко вживав «езопову мову». Окрім кіно, працював у театрі («Гамлет», «Злочин і кара»). У 1980-ті активно займався політичною діяльністю. Кавалер орденів Почесного легіону двох ступенів. Почесний доктор Вашингтонського та Ягеллонського університетів. Лауреат премії Оскар (2000р.) за особистий внесок у розвиток світового кінематографу. 2008 року під час перебування у Києві з нагоди «Днів Польського Кіно» Анджея Вайду було нагороджено Орденом Ярослава Мудрого. Його фільми увібрали в себе найкращі традиції європейського малярства і літератури. Кожна стрічка Анджея Вайди – високохудожній авторський твір.
2001 року Анджей Вайда, спільно з Войцехом Марчевським створили кіношколу Школа режисерської майстерності Анджея Вайди. На взірець кінооб’єднань, вони скористались методом роботи у групі та співпраці поколінь. Згодом, 2011 року, у якості продовження освітньої діяльності, вони встворили Студію Вайди, яка займається виробництвом авторського фільму та міжнародною копродукцією.
Як політичний діяч був причетний до політичного руху Солідарність. Разом з іншими польськими інтелектуалами виступив на Ґданській судноверфі у переломний момент польської історії 1980 року. У 1989-1991 роках був сенатором РП.
Анджей Вайда - кавалер найвищих орденів Польщі, вищої нагороди Франції - ордена Почесного легіону, орденів Італії тощо. Коли 1987 року Вайда отримав престижну кінопремію Японії, він пожертвував усі кошти на спорудження у Кракові Музею японського мистецтва. Сьогодні він є одним зі знакових місць Кракова.
Попіл і діамант (1958)
Чорно-білий, 110 хв.
Режисер: Анджей Вайда
Сценарій: Анджей Вайда, Єжи Анджеєвський
Жанр: політично-психологічна драма
Виробництво: Польща
Музика: Ян Кренц
Оператор: Єжи Вуйцік
На основі: Єжи Анджеєвський «Попіл і діамант» (повість)
Студія: Кіно-студія «Кадр»
Акторський склад: Збігнєв Цибульський, Ева Кшижевська, Вацлав Застшежинський, Адам Павліковський, Богуслав Кобєля, Ян Цєцєрський, Станіслав Мільску, Артур Млодніцький.
Найвідоміший закордоном польський фільм, який зараховують до світової класики, у ньому образи героїв і символіка картин звернені до традицій великих романтиків.
Травень 1945 року, перший день після перемоги. Молоді вояки Армії Крайової Мацєк, Анджей і Древновський отримують наказ застрелити Щуку, секретаря Польської робітничої партії, який їде з візитом у місто. З засідки вони обстрілюють військовий газик, але від їхніх куль гинуть випадкові робітники, а Щука безпечно дістається у місце призначення. Увечері в готелі «Метрополь» триває підготовка до урочистого банкету з нагоди завершення війни…
Найвидатніший твір польської кіно-школи уперше порушив проблему морального роздоріжжя Армії Крайової після закінчення війни.
Березняк (1970)
Кольоровий, 99 хв.
Режисер: Анджей Вайда
Сценарій: Анджей Вайда
Жанр: психологічна драма
Виробництво: Польща
Музика: Анджей Кожинський
Оператор: Едвард Клосінський, Зигмунт Самосюк
На основі: Ярослав Івашкевич «Березняк» (повість)
Студія: Кіно-студія Тор
Акторський склад: Ольгерд Лукашевич, Даніель Ольбрихський, Емілія Краковська, Марек Перепечко, Ельжбєта Жолек, Данута Водинська, Мєчислав Стор, Ян Доманський.
Дія цієї камерної драми відбувається у будиночку лісника, оточеному прекрасним березовим гаєм наприкінці зими – на початку весни. До Болеслава приїжджає важко хворий на сухоти брат Станіслав, щоб провести у нього останні місяці життя. Болеслав, який після смерті дружини живе з донькою Олею і домогосподаркою Маліною, не може звикнути до екстравагантного стилю життя Станіслава, який вирішив насолодитися своїми останніми митями. Починається підсвідоме й емоційно напружене змагання між братами.
Сценарій фільму створено на основі прози Ярослава Івашкевича.
Панночки з Вілька (1979)
Кольоровий, 116 хв.
Режисер: Анджей Вайда
Сценарій: Збігнєв Камінський
Жанр: соціально-психологічна драма
Виробництво: Франція, Польща
Музика: Кароль Шимановський
Оператор: Едвард Клосінський
На основі: Ярослав Івашкевич «Панночки з Вілька» (оповідання)
Дистрибуція: Vision Film Distribution
Студія: Films Molière, Pierson Productions, Polish Corporation for Film Production
Акторський склад: Даніель Ольбрихський, Анна Сенюк, Мая Коморовська, Станіслава Целінська, Кристина Захватович, Крістін Паскаль, Збігнєв Запасєвич, Зоф’я Ярошевська.
Майже сорокарічний Віктор Рубен після втрати друга приїздить до родини дядька у село. Саме там, у сусідньому маєтку, в оточенні дівчат він провів свої молоді роки. Юлія народила близнючок, емансипована Йоля вийшла заміж, Феля передчасно померла, змінилися також Зося і Казя, мала Туня виросла гарною панною. Поява Рубена, його спогади і бажання воскресити минуле порушують спокій жительок маєтку, відкривають їхні нелегкі долі, драми, життєві поразки.
Фільму на основі оповідання Ярослава Івашкевича – з Даніелем Ольбрихським у головній ролі
Дантон (1982)
Кольоровий, 136 хв.
Режисер: Анджей Вайда
Сценарій: Жан-Клод Кар’єр
Жанр: біографічно-історична драма
Виробництво: Франція, Польща
Музика: Жан Продромідес
Оператор: Ігор Лутер
На основі: Станіслава Пшибишевська «Справа Дантона» (п’єса)
Студія: Фільм Польський (участь), Gaumont (копродукція), Les Films du Losange
Акторський склад: Жерар Депардьє, Войцєх Пшоняк, Анн Альваро, Ролан Бланш, Патріс Шеро, Еммануель Дебевер, Кшиштоф Глобіш, Рональд Гаттмен, Єжи Треля, Марек Конрад, Анджей Северин, Тадеуш Хук, Жан-Ламбер Тальєн, Богуслав Лінда.
У революційній Франції шаленіє терор. На засідання Комітету громадського порятунку Бійо-Варенн звинувачує Дантона і його друзів у контрреволюційній діяльності. Робесп’єр щоправда не погоджується на суд над Дантоном, але ніші члени Комітету наводять все нові аргументи проти нього.
Ролі у фільмі були розподілені таким чином, що Робесп’єра і його прибічників грають поляки, а «дантоністів» – французи. Фільм мав зніматись у Польщі, але через напружену політичну ситуацію і відсутність фінансування, його зйомки було перенесено до Сени і Марни, Версалю і Санліса (Франція).
Фільм відкликали з конкурсу Кінофестивалю польських художніх фільмів (FPFF) у Гданську, бо журі вирішило, що він не є польським.
Пейзаж після битви (1970)
Кольоровий, 101 хв.
Режисер: Анджей Вайда
Сценарій: Анджей Вайда, Анджей Бжозовський
Жанр: соціально-побутова драма
Виробництво: Польща
Музика: Зигмунт Конєчни, Фридерик Шопен
Оператор: Зигмунт Самосюк
На основі: Тадеуш Боровський «Битва під Грюнвальдом» (оповідання)
Дистрибуція: Vision Film Distribution
Студія: Фільм Польський, Polish Corporation for Film Production, Кіно-студія «Вектор»
Акторський склад: Тадеуш Янчар, Зигмунт Маланович, Лєшек Дрогош, Даніель Ольбрихський, Єжи Зельнік, Станіслава Целінська, Стефан Фрідман, Малгожата Браунек.
У фільмі йдеться про поляків, колишніх в’язнів концтабору, які 1945 року були визволені американцями і знову потрапили до табору (для біженців). Багаторічне перебування у концтаборі неминуче призводить до психічних відхилень. Виникає питання, чи зможе людина, яка пережила пекло табору, коли-небудь про нього забути.
Неймовірна музика Шопена надзвичайно влучно передає увесь спектр переживань героїв фільму.
Без наркозу (1978)
Кольоровий, 125 хв.
Режисер: Анджей Вайда
Сценарій: Агнєшка Холланд, Анджей Вайда
Жанр: соціально-психологічна драма
Виробництво: Польща
Оператор: Едвард Клосінський
Студія: Фільм польський, Кіно-студія «X»
Акторський склад: Ева Дальковська, Емілія Краковська, Збігнєв Запасєвич, Казімєж Качор, Роман Вільгельмі, Халіна Голянко, Стефанія Івінська, Іга Майр.
Історія про те, як за одну мить із шанованої і впливової людини можна перетворитись на нікому не потрібного звичайного смертного.
Кінець сімдесятих років ХХ століття. Відомий журналіст та інтелектуал Єжи Міхаловський (Збігнєв Запасєвич) повертається з чергового закордонного відрядження. Вдома він дізнається, що його покинула кохана дружина заради його редакційного колеги Яцка Росцішевського (Анджей Северин). Майже одночасно у нього виникають серйозні проблеми на роботі. Пригнічений і нещасний чоловік починає шукати причини своєї поразки…
Імпульсом до вибору такої назви фільму була розмова Анджея Вайди з Даніелем Ольбрихським, під час якої актор, звіряючись зі своїх особистих проблем, кілька разів повторив фразу «без наркозу», маючи на увазі, що те, що з ним сталося, було раптовим і неочікуваним.
Післяóбрази (2016)
Кольоровий, 100 хв.
Режисер: Анджей Вайда
Сценарій: Анджей Мулярчик
Продюсер: Міхал Квєцінський
Музика: Анджей Пануфнік
Монтаж: Гражина Градонь
Сценограф: Марек Варшевський
Акторський склад: Богуслав Лінда, Зоф’я Вахляж, Броніслава Замаховська, Анджей Конопка, Кшиштоф Пєчинський, Маріуш Бонашевський, Шимон Бобровський, Александер Фабісяк.
Фільм оповідає історію видатного художника, теоретика мистецтва та педагога Владислава Стшемінського – одного з лідерів польського авангардизму у міжвоєнні роки. Стшемінський був конструктивістом, протистояв соціалістичній системі, через що не міг знайти роботу. Повернувшись додому після участі у І світовій війні без руки, ноги та з вадами зору одного ока, він не переставав малювати. Недооцінений за життя, він закінчив його у жахливих злиднях. Помер від голоду у віці 59 років. Саме йому Анджей Вайда присвятив свій останній фільм, який став цьогорічним кандидатом на премію «Оскар» від Польщі. Фільм вийшов у прокат 13 січня 2017 року.
Післяóбраз - феномен зорового сприйняття, який полягає в тому, що після тривалої зорової фіксації на якомусь об'єкті (наприклад, на сонці), або після яскравого спалаху людина продовжує бачити слід зображення, навіть якщо об'єкт вже зник з поля зору.