На які товари українці витрачають найбільше грошей, а на чому жорстко економлять – дослідження "Делойт"
2023 року економив на купівлі щоденних товарів майже кожен другий українець. Скільки грошей і на які товари витрачають споживачі, на чому доводиться економити та яка динаміка щодо донатів, витрат на дозвілля – досліджував "Делойт" в Україні.
Підпишіться на канал Gloss.ua у Telegram.
«Важливою ознакою є поступове відновлення споживацької активності в Україні. Деякі показники, наприклад частота купівлі продуктів харчування, вже відновились до довоєнних рівнів. Інші, такі як купівля електроніки та побутової техніки, одягу і взуття, зросли на 25% і 14% відповідно, порівнюючи з 2022 роком. Це свідчить про відновлення довіри споживачів, а також про здатність ритейлу адаптуватися до нових умов», — зазначає Олександр Ямпольський, директор, керівник галузевої групи з рітейлу та оптової дистрибуції "Делойт" в Україні.
Економія
Залежно від категорії товарів економлять від 41% до 77% українців. Найменше економлять на ліках, дитячих товарах та купівлі готової їжі.
Щодо продуктів харчування, які становлять значну частку чека українців, то витрати в цьому сегменті зросли на 32% споживачів. Відвідування ресторанів та барів у 2023 році скоротилося: 55% опитаних роблять це набагато рідше.
Дозвілля, як і раніше, не є пріоритетом витрат: 65% респондентів економлять на розвагах поза домом, а 58% рідше, ніж минулого року, відвідують кінотеатри та концерти. Проте онлайн-розваги стають дедалі популярнішими: 32% українців збільшили витрати на перегляд ТБ та стрімінгових каналів.
Онлайн-шопінг
Онлайн-сегмент продовжує розвиватись: частота онлайн-замовлень збільшилася на 12%. Найчастіше в інтернеті українці купують електроніку та побутову техніку (26%), косметику та парфумерію (19%), а також одяг та взуття (17%).
У свою чергу офлайн залишається важливим форматом покупок у житті українців. Найчастіше у традиційних магазинах купують їжу (85%), алкогольні напої (79%), товари для дому та побутову хімію (72%).
Допомога ЗСУ
Донати стали майже такими ж популярними, як продукти харчування. Згідно з дослідженням, 92% українців донатять на допомогу ЗСУ або постраждалим внаслідок воєнних дій.
Українці найбільше довіряють зборам коштів від знайомих, друзів та колег. Їх підтримує понад 75% опитаних, а середня сума донату становить 147 гривень. Друге місце за рівнем довіри посідають великі благодійні фонди, такі як "Повернись живим", фонд Сергія Притули, а також збори Лачена (Ігоря Лаченкова), на які донатять майже 71% респондентів. На державні збори (такі як UNITED24) також припадає значна частина населення — понад 60%, середній розмір донату становить 121 грн.
Місячний бюджет
Більшість бюджету йде на покриття основних витрат, таких як продукти харчування, орендна плата та комунальні платежі. Цей показник досягає 66%, що більш ніж удвічі більше, ніж у середньому у всьому світі. Україна є єдиною із досліджуваних країн, де витрати на цю категорію перевищують 50%.
Було проведено порівняння споживчих настроїв українців із настроями споживачів у Німеччині, Польщі, США, Канаді, ПАР та із середнім світовим показником.
Українці витрачають значно менше на товари та послуги, які не є необхідними для базового існування:
- Дозвілля (включаючи ресторани/кафе), відпочинок та туризм: українці витрачають 2% свого бюджету на цю категорію, тоді як жителі Німеччини – 17%, Польщі – 15%, США – 19%, Канади – 15%, ПАР – 17 %.
- Електроніка, побутова техніка та товари домашнього вжитку: українці витрачають 2% бюджету на цю категорію, мешканці Німеччини – 10%, Польщі – 12%, США – 12%, Канади – 10%, ПАР – 14%.
У таких категоріях, як одяг та взуття, охорона здоров'я, транспортні витрати та цифрові послуги немає відчутної різниці між українцями та жителями порівнюваних країн.
Теги: новини України , бюджет , покупки , товари , споживання , економія , дослідження