Більшість шахрайських схем не працюють, якщо ви зможете вчасно їх розпізнати. Rakuten Viber зібрав 6 найпоширеніших ознак, які вкажуть, що перед вами – повідомлення від зловмисника.
Підпишіться на канал Gloss.ua у Telegram.
Шахраї часто використовують різні психологічні прийоми, щоб спонукати людей відкрити небезпечні посилання та розкривати особисту інформацію. Знання цих прийомів допоможе вам не стати жертвою кіберзлочинності.
Опитування Rakuten Viber у 2024 році показало, що понад 60% українців зіткнулися з кібер- та телефонними шахраями. Щодо поінформованості в галузі кібербезпеки, близько 40% респондентів сказали, що роблять все, щоб краще розбиратися в питанні особистої безпеки в мережі.
Щоб допомогти захиститись від шахраїв, Rakuten Viber нагадує 6 ключових ознак повідомлень від зловмисника. На які «червоні прапорці» варто звертати увагу:
- Граматичні помилки. Шахраї постійно роблять помилки. Звертайте увагу на пунктуацію, логіку, мову, довжину та зв'язність тексту. Якщо повідомлення містить багато помилок, адресат відразу переходить до прохання, без логічних пояснень і зрозумілих мотивів — час бити на сполох.
- Терміновість, що створює тиск. Часто зверненню від шахрая не передує жоден діалог. Цей ефект несподіванки створюється, щоб створити тиск і відключити критичне сприйняття. Шахраї не дають часу на оцінку ризиків — ви повинні негайно виконати прохання, щоб «не втратити вигідну пропозицію», «не втратити доступ до облікового запису/рахунку» та «уникнути проблем».
- Повідомлення від друга. Звернення по допомогу від близької людини викликає довіру. Варто не давати волю емоціям, докладніше обговорити ситуацію, розвинути розмову. Якщо на додаткові запитання та уточнення адресат продовжує тиснути, це привід задуматися. Завжди краще зателефонувати та уточнити все безпосередньо.
- “Вітаю, вас турбує Банк X”. Запити від нібито офіційних компаній працюють так само, як і повідомлення від облікових записів знайомих людей. Проблеми з рахунком, списання великих сум, блокування – причини, які допомагають шахраям вимагати особисті дані чи кошти. Жоден представник компанії ніколи не попросить ваш пін-код. Для додаткової перевірки ви завжди можете звернутися на гарячу лінію компанії за запитом.
- Легкі гроші та розіграші. Гарантований заробіток, призи сотому покупцю, премія за передплату чи голосування в конкурсі — все це може бути оманливими прийомами зловмисників. Шукайте більш детальну інформацію в інтернеті: чи існує така вакансія/компанія/проект, чи проводився названий розіграш тощо.
- Посилання та вкладені файли. Якщо ви бачите сумнівне посилання, незнайомий домен або розширення файлу, особливо коли це повідомлення від незнайомого контакту, не відкривайте документ і не переходьте на сторінку. Якщо ви вже зайшли на сайт, ніколи не залишайте особисті дані для реєстрації профілю, не ділитесь номером телефону або будь-якими іншими контактами.
Команда Viber нагадує, що головна зброя проти шахраїв – це блокування. Для цього виберіть потрібний чат => натисніть піктограму інформації (Android) або назву чату (iOS) у верхній частині екрана => Інформація про чат => Заблокувати цей контакт.
Крім того, можна налаштувати автоматичне перенесення всіх повідомлень від незнайомих контактів до окремої папки: Додатково => Параметри => Конфіденційність => Запити на повідомлення. Кожне повідомлення в цій папці буде розмитим і користувач може відразу вибрати опцію "Заблокувати та поскаржитися". Це корисно, коли немає часу розбиратися з кожним зверненням, що може бути шахрайським.
Теги: світові новини , шахраї , безпеку , кібербезпека , кіберзлочинність